glutenvrij uit eten·Kinderen en Coeliakie

Onbezorgd glutenvrij in Den Haag bij… (2)

Door Zij van Glutenvrij

Na mijn post van vorige week over onbezorgd glutenvrij uit eten in Scheveningen, post ik vandaag het vervolg op Onbezorgd glutenvrij in Den Haag. Het is nog steeds heerlijk weer en iedereen geniet onbezorgd van eten, drinken en ijsjes. Dus wij ook. Hier lees je waar dat kan in de omgeving van Den Haag.

 Gina

Een paar weken geleden, toen het ook al zulk lekker weer was heb ik heerlijk geluncht op het terras bij Gina aan het water in Leidschendam aan de rand van Leidschenhage. Vooraf heb ik gemaild over de mogelijkheden, maar omdat Gina een Italiaans restaurant is, wist ik eigenlijk intuïtief al dat het goed zou zijn. En dat was het ook. Ze weten precies wat er wel en niet mag, gaan ermee om zoals ze dat in Italië doen, geen moeite en zeer als vanzelfsprekend. Ik at een heerlijke Insalata Ceasar Pollo, een Ceasar’s salade met twee sneetje glutenvrij brood. Heerlijk geroosterd, echt lekker en de salade was er een om je vingers bij af te likken. Bij Gina kun je je zorgen dus rustig laten varen en onbezorgd genieten van lunch of diner. Dat diner ga ik volgende keer eens proberen. Alla prossima.

Brasserie Buitenhuis

Bij deze brasserie voel je je de koning te rijk. Het is een heerlijke plek aan het water tussen Wassenaar en Valkenburg, met een landelijke sfeer. Het ligt naast het oude stoomtreintje tussen Leiden en Katwijk. Met dit treintje kun je een stukje rijden en er is een museum bij. Daarna kun je dus mega in de chill bij Buitenhuis. Voor kinderen is er van alles te doen, zoals tenten waar ze kunnen spelen, of het grote grasveld. Is het slecht weer, is er binnen ook voldoende plek en een speelhoek. Je ziet ze de hele dag niet. Alleen om te eten. En ook dat is dus voor ons goed geregeld. Ook hier had ik eerst per mail informatie ingewonnen, zeker omdat we met een grote groep kwamen inclusief mijn glutenvrije dochter. Ik at er een heerlijk glutenvrij broodje met ei- en zalmsalade en mijn dochter een glutenvrij gebakken frietje. En dat is dus echt fijn en zo hoort het ook. Een frietje hoort namelijk glutenvrij gebakken te worden, alleen niet alle gelegenheden houden zich daaraan. Hier dus wel. Super stek! Zeker voor herhaling vatbaar tijdens de zomervakantie.

Ijssalon Fanielje

Bij deze ijssalon aan het sluisje in Leidschendam hebben ze glutenvrije hoorntjes, pakken ze deze uit met schone handschoenen en laten ze de onderkant in het folie zitten. Op bijna alle smaken staat vermeld of het glutenvrij is. Alle sorbetijs is in ieder geval gluten- en lactose vrij. Het is een schattig winkeltje met oude tegeltjes en wat tafeltjes binnen. Buiten zit je heerlijk aan het water en kun je je vermaken met kijken naar wat er door het sluisje vaart.

 Lunchcafé De Smulhoeve

Vorige week was ik met mijn dochter en een grote groep kids en juffen bij Lunchcafé de Smulhoeve. Dit is de horecagelegenheid die hoort bij Stadsboerderij Landzigt. Dus ben je daar een keer om cavia’s te aaien of te spelen met de bokjes, dan kun je daarna lekker aanschuiven voor een pannenkoek. Wij waren er om een afscheid te vieren van de juffen met de klas van mijn dochter. Dus ook voor haar was het van belang dat er zorgvuldig werd omgegaan met onze dieetwens. En dit gebeurde ook zeker. Vooraf werd er precies verteld wat de eventuele kruisbesmettingsgevaren waren, zodat ik een afweging kon maken. In De Smulhoeve wordt namelijk gewerkt met mensen met een verstandelijke beperking. Helemaal waterdicht krijg je het dus misschien niet op papier. Maar in de praktijk was het echt heel goed. De pannenkoek van mijn dochter met spek en kaas was erg lekker, dat je bijna twijfelt of hij wel echt glutenvrij was. Mijn geitenkaas salade was voorzien van heerlijke glutenvrije broodjes die speciaal zijn ingekocht voor mij. Wat een feestje!  We waren al vaste klant van de kinderboerderij, maar nu ook van de Smulhoeve! We gaan hier zeker nog eens terug. Als kers op de taart mag ik hier in het teamoverleg een presentatie houden over Coeliakie, de gevaren en de mogelijkheden, zodat zij straks nog beter op de hoogte zijn van wat er wel en niet mag. Zij worden dan de eerste Haagse onderneming “Advised by Zij van Glutenvrij”.

Ook horecaondernemer en Advised by worden? Dat kan. Mail me je wensen en ik kijk wat ik voor jouw zaak kan betekenen. Graag zelfs.

Plaats een reactie